Írta: Turó Mária, gyülekezeti tag
Idén április15-18. között vehettünk részt Balatonfüreden a hitmélyítő konferencián. A megnyitó áhítaton Máté László esperes úr hirdette az igét Márk 9: 14-27. alapján, kiemelve a 24. verset: ”Hiszek, segíts a hitetlenségemen.”
Milyen a hívő hitetlenség? Amikor csak a külső számít, amikor azt gondoljuk, hogy ha eljárunk az istentiszteletre, fizetjük az „egyházadót", adakozunk, megfelelünk a lelkésznek, stb., akkor minden rendben van. Ez az Istent félreismerők hite. Amikor nem bízunk Őbenne, nem ismerjük fel a jóságát.
A keresztyén hit, ajándék Istentől. Nem ismerjük Őt, de rá vágyakozunk, rá várunk, hogy a bennünk lévő űrt Ő töltse ki. (Ady: Hiszek hitetlenül Istenben)
Valljuk meg hitünket! ez mindig aktuális, de ismeretlen feladat. Mindig más helyzetben, más körülmények között kell ezt megtennünk. Isten más- más helyzetet készít számunkra. Lássuk ezt meg, legyünk ébren.
Az áhítat után énekeltünk, bemutatkoztunk, beszélgettünk.
Kedden, április 16-án a reggeli áhítatot Ágostonné Apáti Gabriella esztergomi nagytiszteletű asszony tartotta a János ev. 9: 1-38. alapján, kiemelve a 35; 38. verseket.
Mindenki másként kapja, éli meg a hitet és küzd meg érte, mert meg kell érte küzdeni! Akkor kezdünk hinni, amikor meglátjuk, hogy szükségünk van Istenre, nem a magunk Urai vagyunk, bármilyennek születünk is. A vak ember semmit nem látott a körülötte lévő világból, a zsinagógai szertartásból. Megpróbálja mozaikokból összerakni, elképzelni. Hallja, amit róla, körülötte beszélnek. Ki a bűnös a vakságáért? Jézus másként állt hozzá ehhez. Azt mondta: Ő sem bűnösebb, mint más. „Azért van ez így, hogy nyilvánvalóvá legyenek rajta Isten cselekedetei." Isten irgalma legyen látható rajta is és mindenkin. A vak megtapasztalta milyen az, „mikor elhagytak..." (Ady: Az Úr érkezése), de megérez valamit Isten irgalmasságából. Jézus nem mondta neki, hogy látni fog „csak" azt, hogy mosd le a sarat a szemedről a Siloám tavában. A vak ember rászorult mások segítségére mindenhez. Ahhoz is, hogy a tóhoz elmenjen. Kiszolgáltatott. Nem vagyunk-e mi is így? Hány féle gondolatunk van, amíg a „tóhoz elérünk"?
A vak visszamegy a templomhoz. Lehet, hogy azért, hogy megnézze, amit eddig nem látott. A farizeusok megkérdezik tőle, hogyhogy most lát? Mert ők csak azt látták, hogy megtörték a szombatot. Testileg látnak, de Isten jóságára vakok. Gyilkos indulataik vannak azzal szemben, aki meggyógyította.
Akkor a testi hibás ember nem mehetett be a zsinagógába, most meg azért nem, mert követője lett a szombatszegő Jézusnak. Kiközösítették. De itt még nincs vége a történetnek. Jézus odamegy hozzá, megkérdezi tőle: „Tudod-e ki gyógyított meg?" „Nem tudom Uram." „Én vagyok az. " A vak leborult előtte és imádta Őt. Megnyílt a szeme Krisztusra. Krisztus megmutatja magát az értünk hozott áldozatát nekünk is és helyre teszi dolgainkat. Ha ezt meglátjuk, új életet kapunk. Amikor megkérdezi tőlünk: „Hiszel te az Emberfiában?" tudjuk mi is kimondani: „Hiszek Uram!"
A 466. ének eléneklése után Bátky Miklós esperes úr: Hit és hitvallás című gondolatébresztő előadását hallgattuk meg. Ez az év a hitvallás éve a magyar református egyházban. A mi hitünk a Krisztus által megismert Szentháromságba vetett hit. Amikor Jézus Cezárea Filippiben járt, megkérdezte tanítványaitól, hogy kinek mondják őt az emberek? Majd azt kérdezte tőlük: Hát ti kinek mondotok engem? (Máté 16:13) Péter azt felelte: „Te vagy a Krisztus az élő Isten Fia." Övé az első hitvallás.
Ezután a különféle hitvallásokról beszélt esperes úr, a níceai hitvallástól, az Apostoli hitvallásig és a 450 éve megjelent Heidelbergi Kátéról.
A Biblia Isten Igéje, de Isten Szentlelke által ihletett emberi mű is. Szájról- szájra adták, sokszor hozzáadták azt is, ami nem volt benne. A fordító a maga látásmódját is belevitte. Nem biztos, hogy Jézus azt mondta: „Aki megtagad engem az emberek előtt, én is megtagadom mennyei Atyám előtt" (Máté 10: 33) A Márk evangéliuma 8. rész 38. versében és Lukács evangéliuma 9. rész 26. versében azt olvashatjuk: „ha valaki szégyell engem és az én beszédemet... " Péter megtagadta Jézust, de ő nem tagadta meg Pétert.
Ezután meghallgattuk Bódás János: Őszinte vallomás című versét. A 2 Timóteus 2:11-ben így szól az ige: „Igaz beszéd ez: ha vele együtt haltunk meg, vele együtt fogunk élni is." Megtagad, mégis hű marad. Hogy van ez? Jézus Krisztus önmagát meg nem tagadja, ha mi hűtlenkedünk is, Ő soha. Azt mondja: „Ti a barátaim vagytok..." (János 15:14.) „Nem ti választottatok ki engem, hanem én választottalak ki. " - ne szégyelljük hát a mi Urunkról szóló bizonyságtételt (2 Tim. 1:8) Ne szégyelljük megvallani hitünket. E téren sokat tanulhatunk sérült embertársainktól. Ők gyermeki hittel tudnak hinni. Tudnak hálásak lenni azért, ami nekik adatott.
Illyés Gyula egyik versében írja: „Ki a magyar? Aki vállalja." Ki a keresztyén, krisztuskövető? Aki vállalja!
Az esti áhítaton is Bátky esperes úr szolgált, a Máté 8: 5-13. alapján: „Hiszem és vallom".
Hiszek Uram! - ezt mondta Péter, ezt a vakon született gyermek apja, és a kapernaumi pogány százados is. Ők hárman Jézusnak vallották meg hitüket.
A százados nem saját magának kér segítséget, hanem a szolgájának „Uram... csak egy szót szólj és meggyógyul a szolgám" (Máté 8:8) Megvallja hitét: Hiszem, hogy gyógyító hatalmad van. A Te szavad, a Te igéd gyógyító hatalom, ura vagy a betegségnek is, mindenható vagy. Az Úr igéje mindig szól, de nem mindig vesszük észre.
Nekünk erőforrás, hogy az Úr „szól egy szót." Ha nem vagyunk olyan állapotban, hogy meghalljuk Isten szavát, lehet és szabad imádkozni. „Csak szólj egy szót „- ez elég nekem. Lehet ezt kérni.
„Legyen a te hited szerint"- Jézus eszerint ad nekünk, de milyen a mi hitünk? A hiányos ismereteink akadályai a hitnek. Használjuk az eszünket is. A lelkészeknek is csak arról szabad prédikálni, amit az Úr megértet vele. Nem kell az egész Bibliát végigprédikálni. A közösségünk legyen imaközösség. Add meg örök Urunk mindnyájunknak, hogy mi is lehessünk a Te római századosaid. Higgyük és valljuk, hogy csak egy szót szólsz és meggyógyul a hitünk, a testünk, a lelkünk, az egész életünk.
Szerdán délelőtt Nagy Attila szőnyi lelkipásztor hirdette az igét János evangéliuma 7: 37-38. alapján.
Az élő hit áradásáról. A 246. énekünket, mint imádságot énekeltük el:
„Adj Úr Isten nekünk Szentlelket,
szent igédben építs meg minket. "
A forrásvíz ma is biztonságot, felüdülést, az életet jelképezi. Aki megkóstolja, átéli ezt. A konferencia átmenetet, mintegy hidat képez a hitből, a hitvallás felé. Közösségből gyülekezetté formálódik. Fontos, hogy a forrásvíz tiszta maradjon, átvitt értelemben is.
„Én Uram és én Istenem!" Ez a hitvallás elég, hogy Tamás visszataláljon az igazi tiszta forráshoz, Krisztushoz. Ézsiás próféta azt mondja: „Örvendezve fogtok vizet meríteni a szabadulás forrásából" (Ézs.12:3) Amíg a tömeg ünnepelt, „Jézus felállt és így kiáltott: Ha valaki szomjazik, jöjjön hozzám és igyék! Aki hisz énbennem, annak belsejéből élő víz folyamai ömlenek.", mert Ő jól tudja, hogy a külsőségeknél sokkal fontosabb a belső öröm.
Isten az üdvösség ajándékát kínálja. Ha halljuk az igét, de nem tölt el, menjünk Jézus Krisztushoz, aki a Megváltónk. Ehhez kell az ismeret, a lelki megerősítés.
„Árad annak belsejéből." Ez azt jelenti: a víznek tovább kell folynia. Adjuk tovább! Ne tartsuk meg magunknak, mert megposhad. Ezt hiteles életünkkel tegyük. Szánjuk oda lelkünket, testünket, egész életünket Istennek, ne csak heti egy órára az istentiszteleten. Köszönjük meg Krisztusnak ezt az élő vizet és Tamás hitvallása legyen igaz a mi életünkben is.
Ezután Bátky esperes úr elénekelt egy ide kapcsolódó éneket:
„Krisztus a király,
Nézzétek: feláll,
s hangosan kiállt,
Halljátok a Királyt:
Akinek lelke szomjasan ég,
Jöjjön énhozzám és igyék
Hozzám jöjjetek,
Bennem higgyetek!
És forrás támad
Élő víz árad belőletek."
Ebéd után autóbuszos kiránduláson voltunk Kehidakustányban, ahol testileg üdülhettünk fel az élményfürdőben.
Az esti áhítatot Kovály Erzsébet Pilismaróti lelkipásztor tartotta. Az Apostolok cselekedetei 26. rész alapján hirdette az igét kiemelve a 22.,23. verset: „Itt állok és bizonyságot teszek kicsinyeknek és nagyoknak..."
Az eddig elhangzott igék alapján szép utat jártunk be. Félénk hitet, tudatlan hitet, a hit áradását, a hitből, a hitvallás felé. A hitvallás spontán egyszeri alkalom. A bizonyságtétel begyakorolt hitvallás, életforma. A bizonyságtételnek van előzménye, tartalma, hatása. Ezek egybefonódnak.
Előzmény: Pál elmondja korábbi életét, hogy miből tért meg. Krisztus követőivel kegyetlenül bánt. Azt gondolta helyesen jár el, rajongott atyái hitéért. Úgy vélte a csúcson van, pedig akkor volt élete legmélyebb pontján. Krisztus szava emeli felfelé. Akit üldözött, attól kapott erőt, fordulatot az élete. Krisztus ezzel a múlttal együtt hívta el őt, ezzel az előélettel együtt mondott rá igent. Lehet, hogy mi is akkor vagyunk a legmélyebben, amikor azt gondoljuk, hogy a csúcson vagyunk. Krisztus a múltunkkal együtt hív el és emel fel bennünket is a mélységünkből.
Tartalom: Maga Krisztus. Ő cselekszik. Az előzmény kicsit tartalom is. Amikor Pál bizonyságot tesz, nem ő van a középpontban, hanem Krisztus. Azt mondja el, amit ő cselekedett vele, nem azt, hogy ő maga mit tett. A mi bizonyságtételeinknek mi a lényege? hogy én mennyit teszek, menynyit adok? vagy Krisztusra mutató: Ő mit tett velem? A bizonyságtételünk életpéldával történjen.
Hatása, eredménye van, megérint: Ez nincs a mi hatalmunkban. Ha valóban Krisztusról teszünk bizonyságot, az hatni fog, annak ereje van. A magvetés, a bizonyságtétel mindig a mi dolgunk, a növekedést az Úr adja. A bizonyságtételünk ránk is visszahat, minket is erősít. Kinek ne volna szüksége erre az erősítésre. Nem mindegy, hogy mit mondunk ki hangosan, mert visszahat ránk. Ha azt mondjuk el, hogy mit tett velünk az Úr, ebben van erő. A bizonyságtétel fel is szabadít. Pál a bizonyságtétele előtt az őréhez van bilincselve, mégis azt mondja: „Bilincsek között is szabad vagyok." Ne a korlátainkat, a bilincseinket nézzük, hanem Krisztust, aki mindezeket legyőzi, felszabadít, szabadságot ad a lelkünknek.
A konferencia 18-án úrvacsorás istentisztelettel zárult, amelyen Ágoston Csaba esztergomi nagytiszteletű úr szolgált. Márk evangéliuma 16:15 alapján hirdette az igét.
„Menjetek el szerte az egész világba, hirdessétek az evangéliumot minden teremtménynek."
Az édentől kezdve elszakadva élünk Istentől, de Ő Krisztusban utánunk jött. Rajtunk múlik akarjuk-e ezt elfogadni. Hirdessük az igét. Ezt bízta ránk Krisztus. Vegyük komolyan az igében rejlő üdvösséget, a Krisztusról szóló bizonyságtételt. Itt is Isten keresett kapcsolatot velünk. Ha a mi Istenkeresésünk és az Ő szava találkozik bennünk, megtaláljuk a végső megoldásokat az életünkre. Együtt figyeljünk az Úr szavára. Egymás hite által épüljünk és figyeljünk a tanításokra is. Szükség van olyan emberekre, akik tanulmányozzák és hirdetik az evangéliumot. Az evangélium hirdetése öröm és felszabadulás. Tegyük ezt türelemmel, alázatosan, nem erőszakosan. Bíztassuk, bátorítsuk az elcsüggedteket szeretettel és jó pedagógiai érzékkel.
Tanítva tanulunk mi is. Amit tovább adunk, az marad meg nekünk is. Így tudjuk az igét magunkba fogadni, megtelni vele. Legyen tele a szívünk, lelkünk, elménk, Isten Igéjével. Ajándékozzon meg bennünket az Úr a hit és a hitvallás ajándékával. Bátorítsa szívünket a hitvallásra.
Turó Mária,
gyülekezeti tag